مجله جنسی زوج باز

مرگ شوهر(همسر): چگونه با مرگ همسرم کنار بیایم و به زندگی عادی برگردم

مرگ عزیزان در زندگی از جمله تنش‌زا‌ترین و و ناگوار‌ترین اتفاقاتی است که فرد را با اضطراب و فشار روانی زیادی مواجه می‌کند. مرگ شوهر نیز به عنوان یک عزیز و همدم همیشگی در زندگی یکی از اتفاقاتی است که ممکن است فرد را در شوک بزرگی وارد کند و باعث شود زن احساس ناامیدی ، ترس و سرد شدن کند و فکر کند این مصیبت بزرگ را هیچ گاه در زندگی فراموش نخواهد کرد.

همراه با واقعه تلخ مرگ همسر زندگی و دنیای فرد کاملا تغییر می‌کند و تا مدت‌ها فرد احساس می‌کند که زندگی کاملا برایش بی‌معنی شده است اما بالاخره باید قبول کرد که مرگ واقعیتی است که ممکن برای هر فردی پیش بیاید و با غم و سوگ و ناراحتی بیش از حد نیز هرگز نمی‌توان فرد از دست داده را بازگرداند و همین دردناکی فاجعه است که باعث می‌شود فرد در برابر دلخوشی و فراموش کردن عزیز خود مقاومت کند.

با وجود همه ناراحتی‌ها و احساس اضطرابی که دامنگیر زنی می‌شود که با مرگ همسر خود روبرو شده است بالاخره باید فرد به زندگی عادی خود باز گردد و برای پشت سر گذاشتن این مرحله دردناک یعنی فراموشی غم و سوگ ناشی از مرگ شوهر باید اقداماتی انجام شود. در طول این پروسه هم اطرافیان و هم خود فرد باید همت کنند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

بنابراین در این مقاله راه‌های کمک کننده را برای فراموش کردن ناراحتی بعد از مرگ شوهر به شما معرفی می‌کنیم:

 کنار آمدن با مرگ شوهر یا همسر با کارهای زیر امکان‌پذیر می‌شود

۱- ارتباط برقرار کردن با دوستان و نزدیکان

اگر غم و ناراحتی نبودن همسرتان شما را بیش از حد اذیت می‌کند و به یاد خاطرات او دلتنگی زیادی می‌کنید؛ سعی کنید زمانی که دوستان یا افراد نزدیک خانواده خود را در کنار دارید با آنها صحبت و درددل کنید و با آنان رفت  و آمد داشته باشید و خاطرات همسرتان را تعریف کنید یا همراه آنها در مهمانی‌ها و مکان‌های مورد علاقه‌یتان شرکت کنید. البته اگر با خانواده همسرتان نیز صحبت کنید بهتر است چون آنها نیز مانند شما سوگوارند و غم و ناراحتی بزرگی دارند این کار به سبک شدن بار روحی شما کمک می‌کند.

مقاله مرتبط: چطور درد جدایی از عشق را تحمل و فراموش‌ کنیم؟

۲- اهمیت دادن به سلامت روحی و جسمی خود

در اوایل مرگ شوهر تان ممکن است به سختی بتوانید چالش‌ها و مشکلات پیش رویتان را مدیریت کنید و به سلامت جسمی و روحیتان آسیب وارد شود البته در اوایل دوستان و نزدیکان دور و برتان هستند اما آنها نمی‌توانند همیشه به فکر شما باشند و خودتان باید دست به کار شوید و از خود مراقبت کنید. باید به طور منظم غذا بخورید و به تغذیه خود اهمیت دهید.  ورزش کردن و  باشگاه رفتن هم برای حفظ سلامت جسمانی و کم کردن بار غم نیز از بهترین کار‌ها در این دوران است.

۳- سخت‌گیری نکردن به خود

گاها بعد از مرگ همسر ممکن است با احساساتی مانند ضعیف وکوچک شدن، احساس گناه، شرم کردن و خشم روبرو شوید و حتی امکان دارد خودتان را سرزنش کنید و مدام با خود بگویید کاش این کار را می‌کردم، کاش میدانستم، کاش زودتر میرسیدم و غیره که با این کار‌ها و طرز فکر جز اذیت کردن خودتان راه به جایی پیش نمی‌برید.  پس به جای سخت گیری به خود باید تلا ش کنید محدودیت توانایی‌های انسان را بپذیرید و به مسائلی فکر کنید که شما می‌توانید آنها را تحت کنترل خود داشته باشید.

۴- صحبت کردن در مورد همسر

اگر شما هم با مرگ شوهرتان روبرو شده اید موقعی که صحبت کردن در مورد او باشد سعی نکنید ادامه را متوقف کنید بلکه برای التبام درد خود حتما این کاررا انجام دهید شما باید از این مرحله سخت عبور کنید و بپذیرید که سرنوشت اینچنین بوده است و مسیر دیگر پیش رویتان است بنابراین سعی کنید از خاطرهای خوب و مشترکتان، از هیجانات خود و تجربیاتی که با هم داشتید برای افراد نزدیک و اطرافیان خود صحبت کنید.

۵- پرهیز از گوشه‌گیری و انزوا

بعضی افراد با مصیبت مرگ شوهر شان خود نیز تارک دنیا می‌شوند و ارتباطشان را با همه دنیا قطع می‌کنند. اگرچه شاید لازم و طبیعی باشد که در این مواقع مدتی را در تنهایی به سرببرید و برای اینکه آمادگی برخورد با دیگران را داشته باشید؛ مدتی به خلوت نیاز پیدا کنید اما  اگر سعی کنید یار همیشگی یک اتاق و خانه تاریک و تخت و خوابتان باشید روزگار هم بر شما سخت می‌گیرد و افسردگی جدیدتان را بیشتر و بیشتر می‌کند. بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم به جای حبس کردن و تنها بودن مداوم، ابراز همدردی و همراهی نزدیکان خود را بپذیرید و کمتر از زندگی کردن کناره بگیرید تا دشواری‌ها نیز به مراتب برایتان آسان‌تر شوند.

۶- کمک گرفتن از مشاوران و متخصصان سلامت روان

بعضی از زنانی که گرفتار سوگ و غم از دست دادن همسرشان هستند ممکن است به مراحل پیشرفت‌های از افسردگی و اضطراب نیز برسند و گاها آنها هر گونه کمکی را از طرف مشاورین و روانشناسان و مراجعه به آنان را قبول نمی‌کنند اما نباید اجازه دهید که کار به این مراحل بکشد و بهتر است برای این کار عجله کنید و اجازه ندهید که غم شما به یک بیماری تبدیل شود تا برای درمان آن اقدام کنید و این راه را برای کاهش درد ناشی از غم خود غنیمت بشمارید.

۷- تعامل و ارتباط برقرار کردن با افراد هم مذهب

افراد مختلف با عقیده‌های متفاوت، بینش‌های یکسانی در مورد مرگ و اتفاقات پس از آن ندارند و ممکن است هر کدام تحلیل و عاقبت ماجرا را از دید خودشان برای شما بازگو کنند. ارتباط و صحبت کردن با شخصی که با شما هم مذهب است و عقاید یکسانی دارد می‌تواند کمک کننده باشد بنابراین این فرصت را برای خود ایجاد کنید چون با صحبت کردن پیرامون مسائل مربوط به مرگ و دنیای پس از آن و توضیح و همدردی شخص هم‌مذهبتان ممکن است بهبودی شما بهتر پیش برود و زودتر با واقعیت ماجرا کنار بیایید.

۸- رها گذاشتن خود

بعضی از زنان برای اینکه بتوانند بعد از مرگ شوهر شان به زندگی عادی خود بازگردند سعی می‌کنند فقط تظاهر کنند و احساسات خود را پنهان یا سرکوب کنند اما در واقعیت راه مناسبی را انتخاب نمی‌کنند. بنابراین اگر شما نیز با همچنین موقعیتی مواجه شده‌اید باید برای تخلیه احساسات و غم‌های خود زمان پیدا کنید و آنها را سرکوب نکنید بلکه در این راستا زمان‌هایی را در نظر بگیرید که در آن هنگام گریه کنید و از طریق آن بار ذهنی و احساس اندوه خود را تخلیه کنید و یا هنگامی که تنها هستید احساساتتان را بروز دهید و از این طریق به مسائل پیش رویتان منطقی‌تر نگاه کنید.

۹- از سرگرفتن فعالیت‌های اجتماعی

اگر بعد از مرگ همسر تان احساس می‌کینید کمی پیشرفت کرده‌اید و می‌توانید با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید و در مراسمات و مهمانی‌ها شرکت کنید پس به مرور و کم کم به میزان فعالیت‌های اجتماعی خود نیز اضافه کنید البته برای این کار لازم نیست که تمام زمان‌های خود را پرکنید و برنامه شلوغی ترتیب دهید فقط کافیست کمی فعال‌تر شوید و هر روز برنامه خاص خود را داشته باشید تا در نهایت بتوانید با واقعه مرگ شوهرتان سازگار شوید.

۱۰- نگه داشتن چندین یادگاری از همسرتان

در بعضی موارد زنان بعد از مواجه با مرگ همسر خود و پس از مدتی تلاش می‌کنند تا همیشه در کنار وسایل و خاطراتی باشند که با هم صاحب آن بوده‌اند و حالت برعکس آن نیز ممکن است اتفاق بیفتد؛ به این صورت که فرد تلاش می‌کند که همه وسایل و خاطرات را ازبین ببرد. باید گفت که هر دو حالت اشتباه است و بهتر این است که فقط چندین یادگاری از او را برای خود نگه دارید و بقیه را یا ببخشید و یا اینکه از محل زندگیتان دور کنید به این طریق شما هم می‌توانید راحت‌تر به زندگی عادی خود برگردید و هم اینکه مرحله انکار مرگ شوهر را بهتر سپری کنید. البته نکته قابل ذکر این است که برای ایجاد این تغییرات خیلی عجله نکنید و بگذارید مدتی بعد ازمرگ همسرتان این کارها انجام شود.

بدون نظر

فروش ویژه