مجله جنسی زوج باز

با همسر غرغرو چه کنیم؟

زوج باز-*عطیه میرزا امیری: اگر آدم خوش‌بینی باشید، مطمئناً برای زندگی مشترک این خوش‌بینی را در طرف مقابلتان هم در نظر می‌گیرید. اما همیشه اوضاع همانطور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود. این اتفاق زیاد می‌افتد که فردی با خصلت خوش‌بینی با کسی ازدواج می‌کند که بسیار منفی‌گراست و به قولی هیچ‌وقت نیمه پرلیوان را نمی‌بیند.

به گزارش زوج باز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، شاید دوست داشته باشید شب‌ها با همسرتان در خیابان راه بروید و باهم صحبت کنید، اما همسر منفی‌نگرتان مدام غرولند می‌کند و از شلوغی خیابان و آلودگی هوا شکایت می‌کند. در مقابل این رفتار، شما می‌خواهید آرامش رابطه را حفظ کنید و از شر غرولندهای او خلاص شوید، بنابراین تصمیم می‌گیرید در خانه بمانید.

بعد از مدتی که از این اصرارها و انکارها می‌گذرد، شما هم بی‌خیال بیرون رفتن با او می‌شوید. اما در عوض کم‌کم شور و اشتیاق اولیه رابطه‌تان جای خودش را به احساس بی‌میلی می‌دهد. دکتر کالین مولن (Colleen Mullen)، متخصص روان‌شناسی ازدواج و خانواده می‌گوید: «آنچه موجب شکست در ازدواج می‌شود این است که انتظار داشته باشیم طرف مقابل هم درست مثل ما باشد». آقای مولن معتقد است ممکن است افرادی که خصوصیات متضاد دارند همدیگر را جذب کنند اما این امر بدین معنی نیست که رابطه خوب و همیشه در صلحی دارند. اگر این تضاد اخلاقی و شخصیتی در بین دوطرف پذیرفته نشود، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که رابطه دوام چندانی نیاورد. اما با کمی امید و کوشش، این دو سوی روشن و تیره می‌توانند به‌خوبی در کنار هم قرار بگیرند‎.‎

در این مقاله به شما می‌گوییم که اگر طرف مقابل‌تان منفی نگر است باید چه نکاتی را رعایت کنید که زندگی‌تان به چالش‌های بزرگی کشیده نشود‎.‎

‏۱ـ همدیگر را تکمیل کنید

ازدواج در اولین قدم باید مایه رشد و بلوغ ما باشد. اگر قرار باشد زندگی متاهلی‌مان با زندگی مجردی‌مان فرقی نداشته باشد، پس چرا ازدواج می‌کنیم. پس برای بالغ شدن نیاز به درک این نکته داریم که همسرمان را با تمام وجوهات متمایزی که با ما دارد، بپذیریم و سعی کنیم مکمل هم باشیم. جایی خواندم که بین بیشتر زوج‌ها یک نفر ولخرج است و دیگری اهل پس‌انداز؛ یکی اهل خانه‌نشینی است و دیگری اهل مهمانی و این امر به همه جنبه‌های دیگر نیز تعمیم می‌یابد.

معمولا یکی از طرفین دنیا را تیره‌تر از دیگری می‌بیند، با این حال آنها می‌توانند زوج فوق‌العاده‌ای باشند! گرچه گاهی اوقات منفی نگری‌های همسرتان ممکن است شما را خسته و عصبانی کند، اما حتماً می‌توانید حداقل سه موقعیت را به خاطر بیاورید که این منفی نگری‌ها به کمک‌تان آمده‌اند. برای مثال، فلان موقع در مورد اعتماد نکردن به شخصی که بعدا معلوم شد آدم درستی نیست. این حرف روان‌شناسان می‌تواند کمک بسیاری به ما کند: «به‌جای تلاش برای عوض کردن دیدگاه همسرتان، انرژی خود را صرف درک این موضوع کنید که رفتار همسرتان چگونه می‌تواند به شما کمک کند و چه چیزهایی می‌توانید از آن یاد بگیرید». گرچه مسلماً مثبت‌‌اندیش بودن بیشتر به چشم می‌آید، اما حقیقت این است که وجود هر دو جنبه در زندگی لازم است‎.‎

‏۲ـ الگو باشید

اگر ادعا دارید که شما مثبت نگرید و همسرتان منفی‌نگر، این را ثابت کنید. به جای غر زدن و دائم نالان بودن از وضعیت همسرتان، روشی را در پیش بگیرید که دوست دارید با شما رفتار کند و آن را الگو کنید. مثلا بعد از اینکه رختخواب را مرتب می‌کند به‌جای اینکه بالش‌ها را جابه‌جا کنید، از او تشکر کنید. به‌جای آنکه بازخواستش کنید که چرا موقع احوال‌پرسی با خانوادتان لبخند نداشته، به او بگویید اینکه تعطیلات را با خانواده شما گذرانده برای‌تان بسیار اهمیت دارد. وقتی هر دو از سر کار به منزل برمی‌گردید به‌جای آنکه از او انتظار داشته باشید، شما پیش‌قدم شوید و پشت او را ماساژ بدهید. بخشنده بودن در این راه به این معنی نیست که شما خدمتکار او هستید، بلکه حقیقت این است که برای بهتر شدن روابط‌تان قدم برداشته‌اید‎.‎

‏۳ـ صحبت کنید نه دعوا

خیلی اوقات الگو بودن به‌اندازه کافی توجه همسرتان را جلب نمی‌کند و در واقع تواقعات بی‌جایی در او به‌وجود می‌آورد. پس وقت آن است که صادقانه‌ با او گفتگو کنید. بدون اینکه او را سرزنش کنید به او بگویید که نظرات منفی‌اش چه تأثیری روی شما می‌گذارد. بهتر است هنگام صحبت از جملاتی با ساختار مشاوران خانواده مثل «وقتی تو درباره فلان چیز غر می‌زنی، من احساس خوبی ندارم و دوست دارم تو قدر تلاش‌های من رو بدونی» استفاده کنید‎.‎

‏۴ـ اتمام بازی کی از کی بدبخت‌تر است

همسرتان از سر کار به خانه برمی‌گردد و حسابی شاکی است که چقدر کارش زیاد است و چقدر استرس دارد. شما هم برای اینکه کم نیاورید به او می‌گویید استرسی که سر کار تجربه می‌کنید خیلی زیادتر است؛ به‌علاوه مسئولیت فرزندانتان هم برعهده شماست. طبق گفته روان‌شناسان، رقابت بر سر اینکه چه کسی بیشتر شایسته دلسوزی و حمایت است در میان زوج‌ها رایج است.

اما این سبقت معکوس چرخه منفی زیان‌آوری را به‌وجود می‌‌آورد. دفعه بعدی که همسرتان غرولندکنان به خانه آمد، به گلایه و شکایت‌های او توجه کنید. با دقت به حرف‌های او گوش کنید، سؤال‌ بپرسید و پیشنهاد کمک بدهید حتی اگر فکر می‌کنید سر شما شلوغ‌تر است.

هرچه بیشتر به همسرتان توجه کنید، او استرس کمتری احساس خواهد کرد. استرس کمتر همسرتان باعث می‌شود از نظر عاطفی بیشتر به شما اهمیت بدهد و به این شیوه مسیر این چرخه منفی تغییر خواهد کرد.

*کارشناس ارشد روانشناسی

بدون نظر

فروش ویژه