مجله جنسی زوج باز

معجزه امگا۳ در بهبود سلامتی مادر و کودک

نی‌نی سایت: وقتی صحبت از چربی به میان می‌آید، یک نوع وجود دارد که نمی‌توان از آن دل کند و به بیان بهتر «نباید از آن دل کند» و آن چیزی نیست جز اسیدهای چرب امگا3. دو نوع از چربی امگا3 یعنی EPA و DHA عمدتا در ماهی‌ها یافت می‌شود. همچنین نوع دیگری به نام ALA  وجود دارد که در غلات و میوه‌های مغزدار نظیر گردو و پسته و آجیل‌ها یافت می‌شود.

به طور کلی نه تنها بدن به این دسته از چربی‌ها نیاز دارد تا عملکرد باکیفیتی داشته باشد، بلکه اندام‌های مختلف بدن از مزایای زیاد آن بهره‌مند می‌شود.

 

امگا۳ چگونه به بدن کمک می‌کند؟

  • روغن ماهی که منبع غنی از امگا۳ به شمار می‌آید سطح تریگلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد وجود مقادیر زیادی از این نوع چربی خون خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی را افزایش می‌دهد.
  • مطالعات پزشکی نشان می دهد که انواع مختلف امگا۳، درد مفاصل و سفتی آنها را کاهش می‌دهد. در عین حال ثابت شده که امگا3 تأثیرگذاری داروهای ضد التهابی را بهبود می‌بخشد.
  • بسیاری از محققان نشان داده‌اند افرادی که معمولا در زندگی خود از غذاهای دریایی غنی از امگا3 نظیر انواع ماهی‌ها استفاده می‌کنند کمتر دچار افسردگی می‌شوند. همچنین باید گفت روغن ماهی اثرگذاری داروهای ضد افسردگی را افزایش می‌دهد.
  •   تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد نوعی از چربی امگا3 یعنیDHA  تأثیر بسزایی در رشد بهتر سیستم بینایی و عصبی نوزاد خواهد داشت.
  • حتی ثابت شده که امگا۳ التهابات بدن را کاهش می‌دهد، فاکتوری مؤثر که از آن در تشدید آسم یاد می‌شود. البته هنوز باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا مشخص شود که روغن ماهی تأثیری در بهبود عملکرد شش‌ها دارد یا نه؟ همچنین هنوز به طور قطعی مشخص نشده که روغن ماهی بتواند به بیماران مبتلا به آسم در کنترل شرایطشان کمک کند. البته محققان نسبت به این موضوع خوشبین هستند.
  • غذاهای دریایی حاوی اسید چرب امگا۳ را می‌توان منبع غذایی مناسبی برای بهبود وضعیت عملکرد کلی کودکان مبتلا به بیش فعالی به شمار آورد به طوری که ثابت شده مصرف این اسید چرب به ارتقای مهارت‌های ذهنی این دسته از کودکان کمک زیادی می‌کند. در واقع کودکان بیش فعالی که همواره مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا3 استفاده می‌کنند بهتر فکر کرده، دقیق‌تر به یاد می‌آورند و از همه مهم‌تر باکیفیت بالاتری یاد می‌گیرند. با این حال تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و محققان توصیه می‌کنند نباید از مصرف امگا3 به عنوان درمان بیش فعالی یاد کرد.
  • خبر خوشحال کننده دیگر این است که تأثیر مثبت مصرف اسیدهای چرب امگا۳ بر آلزایمر  زوال عقل ثابت شده است. برخی محققان معتقدند این اسید چرب به مغز در برابر اختلالاتی نظیر زوال عقل کمک زیادی می‌کند. از این رو نه تنها به مادران باردار، بلکه به سایر افراد توصیه می‌شود که برای مقابله با اثرات نامطلوب پیری از مواد غذایی حاوی امگا3 استفاده شود.

 

منابع غنی حاوی امگا۳
توصیه می‌شود تا در حد امکان اسیدهای چرب امگا3 را از مواد غذایی نظیر ماهی‌ها به دست آورید و به مکمل‌های حاوی آن به عنوان منبع تکمیلی نگاه کنید. همچنین تلاش شود تا در هر هفته برای دو تا سه مرتبه از اسیدهای چرب حاوی امگا3 از نوعDHA  و EPA استفاده شود. به طور کلی انواع ماهی‌ها به خصوص ماهی تن، ساردین و سالمون از غنی‌ترین منابع امگا3 به شمار می‌آیند.

و چند توصیه ساده دیگر:
همواره برای استفاده از مکمل‌های حاوی امگا3 با پزشک مشورت کنید.

افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی روزانه یک گرم از ترکیب دو نوع اسید چرب امگا3 یعنیDHA  و EPA استفاده کنند.

همچنین افرادی که از سلامتی بالایی برخوردارند روزانه تا ۴ گرم از این اسید چرب استفاده کنند البته باز هم توصیه می‌شود که این کار زیر نظر پزشک انجام شود.

مصرف مکمل‌های امگا3 به افزایش احتمال خونریزی منجر می‌شود که البته چندان جای نگرانی نیست با این حال همواره با پزکتان در تماس باشید.

بدون نظر