مجله جنسی زوج باز

باردارید؟ قبل از خوردن غذای بیرون، حتما بخوانید

اگر باردار هستید و به دلیل سفر یا حتی خستگی و … ممکن است مجبور شوید چندین بار در هفته از غذای بیرون یا غذاهای غیرخانگی استفاده کنید، این نکات طلایی را به خاطر داشته باشید.

چی بخوریم؟ کجا بخوریم؟

آن چیزی که در طول روز به عنوان غذا مصرف می‌کنید به طور کلی روی سلامت‌تان اثر می‌گذارد. اگرچه وقتی باردار هستید، غذاهای روزانه‌تان نه فقط سلامت شما بلکه رشد و نمو جنین در بدن‌تان را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از آنجا که شما در این دوران نسبت به مسمومیت‌های غذایی حساس‌تر هستید بنابراین بعضی از مواد غذایی که شاید مصرفشان قبل از بارداری مشکل خاصی برای‌تان ایجاد نمی‌کرده، در این دوران در فهرست غذاهایی قرار می‌گیرد که بهتر است اصلا سراغشان نروید. غذا خوردن بیرون از منزل کار لذت‌بخشی است و اصلا برای خیلی‌ها حکم یک جور تفریح را دارد. اما اگر در دوران شیرین بارداری به سر می‌برید بهتر است قبل از اینکه وارد رستوران مورد نظرتان شوید، در صورت امکان فهرست مواد غذایی را که آنجا سرو می‌شود مرور کنید و مطمئن شوید گروه زیادی از غذاها در آن رستوران وجود دارد که شما می‌توانید یک یا دو نمونه‌شان را مطابق با شرایط ویژه‌تان انتخاب کنید. اگر به مسافرت خارجی می‌روید و واقعا نمی‌دانید غذایی که در منو وجود دارد، شامل چه مواد اولیه‌ای است بهتر است از گارسونی که سفارش می‌گیرد توضیح بخواهید. در بعضی موارد وقتی می‌فهمند شما باردار هستید منوی ویژه‌ای در اختیارتان قرار خواهند داد.

مواد اولیه غذا را بررسی کنید

اگر قرار است از بیرون غذا سفارش دهید یا اصلا خارج از منزل غذا بخورید، حتما از قبل در مورد اینکه می‌خواهید چه غذایی بخورید فکر کنید. خیلی از غذاها به خصوص سس‌هایی که در رستوران‌ها سرو می‌شود می‌تواند حاوی تخم‌مرغ خام باشد که مصرف آن در دوران بارداری ریسک بزرگی خواهد بود. بنابراین بهتر است به جای این قبیل دسرها یا سس‌ها، سراغ آن‌هایی بروید که به خوبی پخته شده و حرارت دیده‌اند. اگر مطمئن نیستید که شرایط نگهداری غذا در این رستوران به چه شکلی است، بهتر است از سفارش غذاهای حاوی برنج خودداری کنید چون اگر برنج پخته به خوبی نگهداری نشود می‌تواند شما را دچار مشکل و مسمومیت کند.

گوشت ها

هر نوع گوشت خام یا خوب پخته نشده‌ای می‌تواند حاوی لیستریا یا نوعی انگل باشد که باعث توکسوپلاسموز می‌شود. اگرچه این بیماری نادر است اما ابتلای به آن سلامت جنین را به طور جدی دچار مشکل می‌کند. بنابراین موقع سفارش استیک یا کباب حتما تاکید کنید که گوشت کاملا پخته شده باشد. در ضمن وقتی غذای‌تان را سرو کردند، آن را برش بزنید و ببینید که آیا وسط گوشت به رنگ صورتی است یا نه.

ماهی

به طور کلی مصرف ماهی در بارداری توصیه می‌شود زیرا این ماده غذایی بهترین منبع اسید چرب امگا 3 است و متخصصان می‌گویند هر خانم بارداری باید حداقل دو بار در هفته ماهی بخورد. اما بعضی از انواع ماهی‌ها حاوی جیوه زیاد یا سایر آلاینده‌ها هستند و بهتر است از مصرفشان خودداری شود. در ضمن بهتر است مصرف سایر ماهی‌های پرچرب نیز به دو بار در هفته محدود شود. همچنین مصرف ماهی‌های خام یا غذاهایی که ممکن است حاوی ماهی خام یا خوب پخته نشده باشند خودداری شود. البته در این میان سوشی یک استثناء بوده و اگر از قبل به خوبی فریز شده باشد، منعی برای مصرف آن وجود ندارد. از طرف دیگر ماهی‌های دودی نیز در بسیاری از کشورها از جمله انگلستان به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

قهوه

اگر به کافی شاپ رفتید و دلتان برای خوردن یک فنجان قهوه لک زده می‌توانید نوشیدنی محبوبتان را سفارش دهید اما به این شرط که بیش از دو فنجان قهوه نخورید. میزان توصیه شده کافئین برای خانم‌های باردار در روز 200 میلی‌گرم است چون بعضی مطالعات حاکی از ارتباط میان مصرف زیاد کافئین و افزایش خطر سقط جنین در بارداری بوده است.

جگر

اگر قصد سفر خارجی دارید بهتر است حتما مراقب صرف مواد غذایی که با جگر درست می‌شوند، باشید. این غذاها به ویژه انواع پاته‌ها حاوی انگل لیستریا هستند که می تواند باعث بروز نوعی عفونت خطرناک در باردار شوید. علاوه بر این جگر ویتامین A زیادی هم دارد که با بروز برخی اختلالات رشدی در جنین همراه است.

سالاد

لیستریا ممکن است در سالادهای آماده مانند سالاد کلم وجود داشته باشد و چون ممکن است در رستوران پیش از تهیه سالاد، سبزیجات به درستی شست و شو و ضدعفونی نشوند بنابراین مصرف سالادهای آماده در دوران بارداری یک جور ریسک خواهد بود.

 

بدون نظر